THE PROFOUND PRACTICE ( THỰC HÀNH THÂM SÂU )

SHARE:

The Master said to the gathering, “This doctrine of sitting In meditation Is not fundamentally to concentrate upon the mind; nor Is It to concentrate upon stillness, nor yet upon Imperturbability. If anyone says that It Is to concentrate upon the mind, he should know that the mind Is fundamentally unreal. Realizing that the mind Is like a mirage, It will follow that there Is nothing upon which to concentrate

“If anyone speaks of concentrating on stillness, he should know that the nature of man Is originally quiet. It Is because of deluded thoughts that the real suchness Is concealed. But if there are no deluded thoughts our nature becomes clear and quiet of itself. If you start concentrating the mind on stillness, you will merely produce an unreal stillness. Since unreality itself has no locale, concentrating Itself becomes unreal. Quiescence itself has neither shape nor form. Just to create a formalized sti I Iness and to say that this is the thing, is to take a view that bars yourself from your own self-nature. It is indeed to be bound by the knot of stillness.

“Virtuous and learned counselors, to practice imperturbability you have only at all times to regard people as people without noticing their rights and wrongs, virtues and vices, errors and disadvantages. This is already the imperturbability of self-nature. A deluded person concentrates on the immobility of the body, but as soon as he 65 opens his mouth, he talks of other peoples’ rights andwrongs, successes and failures, good and evl I , and howthese people disregard and violate the Dharma. Thus, ifyou concentrate the mind to fix it upon quiescence, youare certainly obstructing yourself from the Dharma.

The Master said further to the assembly, “What doesthe term meditation mean? In this school it means a mindwithout barriers, without obstacles. The absence of biasedthoughts towards all situations and incidents in called’sitting’. The dhyana means to realize within ourselvesthe Imperturbability of self-nature .

“Virtuous and learned counselors, what is the meaningof the terms dhyana and equanimity? Dhyana is to be detached from all external forms . Equanimity is the completeabsence of confusion within. To be attached to externalforms is immediately to be confused within one’s mind.But If you are detached from external forms, the mind is at once unconfused. The original nature of Itself becomesquiet and of itself attains equanimity.

“You become confused only because you mull oversituations when you meet with them, but if you can meetall situations and your mind is unconfused (unattached),this Is true equanimity. To have dhyana towards thingsexternal, and equanimity towards things Internal , is themeaning of tranqui I -equanimity

“The Bodhlsattva Si la Sutra says, ‘Our self-nature is at root clear and quiet. In every succeeding thought youshould realize the clarity and quiescence of your selfnature. By cultivating and practicing this for yourself,you yourself will attain Buddhahood.’ ”

Six Patriarch, Hul Neng

THE SUTRA
OF THE SIXTH PATRIARCH
ON THE
PRISTINE ORTHODOX DHARMA

AN ORIGINAL PUBLICATION OF THE
BUDDHA’S UNIVERSAL CHURCH
720 Washington Street
San Francisco, California
Translated from the Chinese by
PAUL F. FUNG, M.A., M.D., Ph.D.
GEORGE D. FUNG, M.A., M.D., Ph.D.

 

++++++++

THỰC HÀNH THÂM SÂU

Sư nói với đại chúng: “Pháp này ngồi Trong thiền Về cơ bản không phải để tập trung trong tâm trí; Nó cũng không tập trung vào sự tĩnh lặng, cũng không nhưng khi không ổn định. Nếu có ai nói rằng Đó là tập trung vào tâm, người ấy nên biết rằng tâm Căn bản là không thật. Nhận ra rằng tâm Giống như một ảo ảnh, Theo sau đó là Không có gì để tập trung vào.

“Nếu ai nói về việc tập trung vào sự tĩnh lặng, người ấy nên biết rằng bản chất của con người vốn là yên tĩnh. Nó vì vọng tưởng mà chân như bị che giấu. Nhưng nếu không có những tư tưởng mê lầm, bản chất của chúng ta trở nên rõ ràng và yên lặng. Nếu bạn bắt đầu tập trung tâm trí vào sự tĩnh lặng, bạn sẽ chỉ tạo ra một sự tĩnh lặng không có thực. Bởi bản thân cái không thực tại không có vị trí, chính sự tập trung trở nên không thực. Bản thân sự tĩnh lặng không có hình dạng cũng không có hình thức. Chỉ để tạo ra một chỉnh thức sti I Iness và để nói rằng đây điều, là để có một quan điểm điều đó ngăn cản bạn khỏi tự tính của chính bạn. Nó thực sự là bị ràng buộc bởi nút thắt của sự tĩnh lặng.

“Bậc quân sư hiền đức, để thực hành sự bình tĩnh, bạn chỉ có thể luôn coi người như người mà không để ý đúng sai, phẩm hạnh của họ. và tệ nạn, lỗi và nhược điểm. Đây đã là sự bất động của tự tánh. Một người mê tập trung vào sự bất động của cơ thể, nhưng ngay khi anh ta mở miệng ra là nói về đúng sai của người khác, thành công và thất bại, tốt và xấu, và cách những người này coi thường và vi phạm Pháp. Như vậy, nếu bạn tập trung tâm để cố định nó trong sự yên lặng, chắc chắn bạn đang tự cản trở mình với Giáo Pháp.

Hòa thượng nói thêm với đại chúng: “Thiền định nghĩa là gì? Trong trường phái này, nó có nghĩa là một tâm không rào cản, không chướng ngại. Sự không có những tư tưởng thiên kiến đối với mọi tình huống và sự việc được gọi là ‘ngồi’. của tự tánh.

“Này các bậc cố vấn đạo đức và uyên bác, ý nghĩa của từ định và xả là gì? Định là phải tách rời khỏi mọi hình tướng bên ngoài. Xả là sự hoàn toàn không còn mê mờ bên trong. Dính mắc vào hình thức bên ngoài là ngay lập tức bị mê mờ trong tâm. Nhưng Nếu lìa sắc tướng, tâm liền không mê, bản tánh tự nhiên vắng lặng, tự tại an nhiên tự tại.

“Bạn trở nên bối rối chỉ vì bạn nghiền ngẫm các tình huống khi gặp họ, nhưng nếu bạn có thể đối mặt với mọi tình huống và tâm trí của bạn không bị bối rối (không bị ràng buộc), thì đây mới là sự bình đẳng thực sự. Có thiền định đối với những thứ bên ngoài, và sự bình tĩnh đối với những thứ bên trong, là ý nghĩa của an tĩnh tôi – bình đẳng .

“Kinh Bồ-tát Giới nói, ‘Tự tánh của chúng ta vốn trong sáng và tĩnh lặng. Trong mỗi niệm tiếp theo, bạn nên nhận ra sự trong sáng và tĩnh lặng của tự tánh mình. Bằng cách tu tập và thực hành điều này cho chính mình, chính bạn sẽ đạt được Phật quả.’

LỤC TỔ HUỆ NĂNG

KINH CỦA TỔ THỨ SÁU

TRÊN PHÁP CHÍNH THỐNG NGUYÊN THỦY

MỘT ẤN BẢN GỐC CỦA
PHẬT GIÁO PHỔ THÔNG
720 Phố Washington
Sanfrancisco, California
Dịch từ tiếng Trung bởi
PAUL F. FUNG, MA, MD, Ph.D.
GEORGE D. FUNG, M.A., M.D., Ph.D.

SHARE: